Elektrokabel- przewody elektryczne samochodowe

Wchodząc w temat przewodów samochodowych, zdecydowanie odnieść można wrażenie, że każdy kto choć trochę interesuje się motoryzacją powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu elektryki, nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo własne, ale także z uwagi an bezpieczeństwo samego sprzętu czy też świadomość funkcjonowania obwodów.

Prąd znajdujący się w pojazdach nie służy współcześnie wyłącznie do zapłonu silnika. Czerpany z akumulatora odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wielu podzespołów za pośrednictwem, specjalistycznych przewodów. Co za tym idzie, ów przewody również odgrywają niebagatelne znaczenie w systemie doprowadzania nie tylko samego prądu, ale także danych o stanie czujników i ewentualnej awarii. Z uwagi na różnorodny charakter dopływu prądu, pod maską znajdziemy zarówno przewody stało, jak i zmiennoprądowe.

Przewody elektryczne samochodowe można podzielić na dwa rodzaje w zależności do rodzaju wykorzystanej izolacji- mogą to być przewody PVC, a także przewody, których izolacja została wykonana z polietyleny usieciowanego. Izolacja PCV odpowiada za giętkość kabla, jest odporna na działanie skrajnych temperatur zarówno bardzo wysokich, jak i niskich. Jest to ważne z uwagi na samą specyfikę pracy silnika, który nagrzewa się do wysokich temperatur podczas pracy, jak i niskie temperatury spowodowane działaniem czynników atmosferycznych. Tworzywo PVC ma również właściwości ognioodporne, które nie powodują rozprzestrzeniania się płomieni. Przewody w izolacji polietylenowej nie reagują na wysokie temperatury, kable z nich wykonane nie zmieniają swojej objętości, doskonale izolują skoki napięciowe oraz posiadają właściwości antykorozyjne. Obie izolacje mogą być poddawane modyfikacją, aby najlepiej dopasować je do wymagać przed nimi stawianych.

elektrokabel

Budowa żył przewodów samochodowych

Przewody samochodowe zbudowane są z żył skręconych o średnicy od 0.25 do 0.68 mm. Przekrój żyły dobierany jest w zależności od dopuszczalnej gęstości oraz warunki pracy. W tym wypadku kluczowy jest poziom nagrzewania się oraz spadki napięciowe w urządzeniu. Przewody łączone są za pośrednictwem konektorów, a nad niwelowaniem skutków zwarć czuwają bezpieczniki topikowe.

Zostaw komentarz